BELLA IN SHANGHAI

Ni är välkomna att följa äventyret, det är här det händer!

Yu Garden

Publicerad 2013-01-31 15:25:00 i Sightseeing i Shanghai

Hi there,

Insåg att jag inte hade publicerat några bilder från Yu Garden. Yu Garden ligger i anknytning till gamla stan i Shanghai och räknas som en av Shanghais vackraste trädgårdar. Tycker att trädgården var otroligt fin trots att vi besökte den under vinterhalvåret, dock vill jag abslout besöka trädgården igen i vår när allt blommar. En självklar sevärdighet när man är i Shanghai.

Idag hade vi 17 grader så snart är det nog vår på riktigt (blir fortfarande kallt på kvällarna).

Massa kramar

Lata dagar

Publicerad 2013-01-30 16:38:17 i Shanghai

Tjenixen!

Jag och Martin gör inte många knop om dagarna, jag har nog aldrig kännt mig så lat som under det här jullovet. Jag som gnällde över tenta- plugg och inlämningar i december och bara ville lata mig, känner nu efter en dryg månads ledighet, att det faktiskt snart är dags att göra lite nytta igen. Nu råkar det vara så att skolan inte börjar igen förrän den 18:e februari så jag har ytterligare tre veckor på mig att lata mig lite mer (kanske egentligen är precis vad jag behöver för att orka en intensiv vårtermin?)

Så vad gör vi om dagarna? Äter mys frukostar med massa gott, kollar på film(er!) och pluggar kinesiska..."Life on a stick"

STOR KRAM
/ B

Kinesiskt nyår

Publicerad 2013-01-29 11:17:00 i Shanghai

Tjohoo!

Om ett par dagar drar det kinesiska nyårsfirandet igång, om jag har förstått det rätt så lämnar vi "Drakens år" och går in i "Ormens år". Firandet pågår i fem dagar och börjar den 10:e februari. Vi har blivit varnande att det är lite som att bo i en krigszon då kineser älskar fyrverkerier och framför allt smällare.

Vi har redan fått höra de första smällarna, lät ungefär som ett maskingevär och ljudet studsade härligt mellan höghusen (observera att detta bara var en omgång smällare...). Jag har öronproppar som jag verkligen tror att jag
kan få användning av.

När vi pratade med våra kinesiska vänner så fick vi veta att det kinesiska nyåret är väldigt likt den svenska julen. Alla åker hem till sin familjer, äter en massa mat och kollar på traditionsenliga tv-program (dock inte Kalle Anka). Jag trodde att Sverige var enda landet att köra på mandel i gröten, men kineserna har sin egna variant där de lägger i ett mynt i gröten och den som får det kommer att få tur med pengar under det kommande året. Kul att se att det ändå finns likheter :)

Man kan verkligen se att det förbereds för fullt nu överallt, det leveras mat och fylls på i alla affärer, plus att det dekoreras överallt.

Puss & kram

Gitarr inköp

Publicerad 2013-01-28 15:53:00 i Shanghai

God dagens

Förra helgen var vi iväg och köpte en gitarr till Martin, och medan han provspelade några olika så gick jag runt och kollade på andra instrument. Så på väggen sitter en storbildskärm och vet ni vad den visar? Robert Wells i Kina, där han springer runt på massa olika turistställen och spelar piano. Sjukt coolt inspelad då de fått upp ett piano på kinesiska muren och även lycktas filma vid Tempel of Heaven. Var stolt svensk när man förklarade för personalen att även vi var svenskar :)

Ha en bra vecka!

Kram från
Bella & Martin
(Enda bilden från instrumentaffären, sorry för kass kvalité)

Vårtecken

Publicerad 2013-01-27 15:14:00 i Shanghai

Ching Chong!

Som svensk är man van att gå och frysa till slutet av mars, så det är en positiv överraskning att vi redan nu kan se de första vårtecknena här i Shanghai. December var kallt och första halvan av januari var riktigt kallt men nu känns det som om vi börjar gå mot varmare tider igen :)

Bilder från helgens långpromenad

En klar favorit - Barbarossa

Publicerad 2013-01-25 09:46:00 i Shanghai

Hej fredag!

Lite konstigt är det ändå, jag som just nu är mitt i min längsta ledighet sedan jag gick på högstadiet, går ändå runt och ser fram emot helg :) Lite galet då vi egentligen inte har något spännande inplanerat, och sovmorgon kan man ta nästan varje dag.

Vet att jag har skrivit om Barbarossa tidigare, men det tåls att säga det igen, bra atmosfär, okej priser och galet goda drinkar (ett extra + är även att det ligger inom gångavstånd hemifrån från oss)

Nää vad säger ni, dags att ta helg va?!

puss & kram
Bella och Martin

Lite gamla pics från vårt Sverige besök - Mys :)
Drinken "Apple bite" serverad med citrongräs - coolt ska de vara därav "syltburks-glaset"

Gamla stan i Shanghai

Publicerad 2013-01-23 12:02:06 i Sightseeing i Shanghai

Hej alla glada!

Här kommer lite bilder från "Gamla stan" i Shanghai. Jag trodde att det skulle vara mer västerländska turister (precis som hemma i gamla stan i Stockholm där majoriteten av besökarna består av utländska turister), men det visade sig att gamla stan här besöks flitigt av kineserna själva.

Om man besöker Shanghai tycker jag absolut att detta är en självklar sevärdighet.

Bella

Alla byggnader här är väldigt välbevarade, och jag vet inte hur många gånger vi blev "inbjudna" till olika tehus
Vacker damm full med Karpar

Alla tak har i princip samma form, då man för länge sedan trodde att alla onda andar skulle "glida av" om de försökte ta sig in i husen

"Fabric Market"

Publicerad 2013-01-21 11:48:27 i Shanghai

Goddag måndag!

Som ni redan vet besökte vi Fabric Market när mamma och Vicky var på besök. Efter vårt första besök blev det både ett andra och tredje. Efter att frågat runt bland lite andra vänner så verkar det vara standard. Man börjar med att beställa det man vill få uppsytt, sedan kommer man dit en andra gång för pröva plagget. Oftast behövs en del justeringar innan man är helt nöjd. Sedan sista gången prövar man och betalar. Jag kommer absolut att sy upp en del kläder innan jag kommer tillbaka till Sverige.

Kram på er,
/ Bella

Shanghai Museum

Publicerad 2013-01-20 15:25:24 i Sightseeing i Shanghai

Hejsan,

Förra veckan gjorde vi ett besök på Shanghai Museum, vi fick se flera utställningar bland annat en massa porslin från Ming och Qing dynastierna, en hel utställning i jade, kinesiska minoriteters kläder, antika möbler och gamla skrifter. Muséet ligger mitt på Peoples Square och är väldigt välstrukturerat.

Vi hade läst på deras hemsida att de hade öppet till 17.00 men första gången vi kom dit visade det sig att de inte släpper in folk efter kl. 16.00 just för att alla utställningar är så omfattande.

Kram kram
Bella
ps. Ser ni vad dålig luften var den dagen?!

Maglev

Publicerad 2013-01-19 17:37:00 i Sightseeing i Shanghai

Heeej!

En sak som jag inte hade prövat innan mamma och Vic kom till Kina var att åka Maglev tåget. Maglev är ett snabbtåg som går från Pudong flygplats och in mot kärnan av Shanghai (dock inte in till city). När vi åkte tåget kom vi upp i en hastighet av 431 km, så det går rätt snabbt. Eftersom tåget går från/ut till flygplatsen är det inget man tar daligen men alla guideböcker rekommenderar att man tar Maglev när man besöker Shanghai.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram Bella

Jing'an Temple

Publicerad 2013-01-16 18:08:00 i Sightseeing i Shanghai

Hej!

Nu har mamma och Vicky varit här i mer än två veckor, och nedräkningen för deras hemfärd är igång. Vi har sett och gjort massor under deras tid här, vilket innebär att jag har massor av bloggmaterial :). Jag kommer inte att lägga upp allt i kronologisk ordning (dagarna flyter ihop lite...jag börjar med andra ord att bli gammal).

För ett par dagar sedan besökte vi Jing'an temple som är ett gammalt buddist tempel. Templet ligger mitt i centrala Shanghai, så mycket av den harmoni som antagligen fanns där tidigare är helt försvunnen.

Detaljerna i templet är helt fantastiska - trä och små metallfigurer på alla byggnader, dock ser allt sprillans nytt ut så den autentiska touchen är helt borta.

puss & kram

Shanghai zoo

Publicerad 2013-01-14 16:39:00 i Shanghai

God kväll!

Idag har vi besökt Shanghai zoo och sett en massa djur. Jag har nu äntligen fått se en panda - så himla söt! Vi fick se sköldpaddor, reptiler, fåglar, pandor <3 (både jätte- panda och "röd" panda), lejon. pantrar, björnar, zebror, giraffer, elefanter, noshörning, tigrar och många fler.

Det som kom att bli mest minnesvärt för mig var jätte- pandan för den var så glad och lekfull :)

The Great Wall

Publicerad 2013-01-12 21:45:00 i Allmänt

Tjohoo!

Vi är tillbaka i Shanghai efter ett par intensiva dagar i Beijing. Beijing har massor att erbjuda men när det kommer till atmosfär och människor så vinner Shanghai alla gånger :)

Vår sista dag i Beijing åkte vi till kinesiska muren. Eftersom det är vinter och lågsäsong (plus att vi åkte dit riktigt tidigt) så hade vi hela vår del av muren för oss själva - STORSLAGET!!

En fullspäckad dag i Beijing

Publicerad 2013-01-08 17:23:00 i Allmänt

Hej där!

Idag har vi inte legat på latsidan, vi började tidigt med en promenad till den "Förbjudna staden" där vi fick se en mini- stad för de gamla kejsarna. Efter det korsade vi vägen för att gå över "Himmelska fridens torg" (Tian men square), som är världens största torg. Vi besökte även Qianmen gate och dess museum.

Efteråt fortsatte vi till "Temple of heaven", som är en gammal "offer plats" (främst för grödor). Vi bestämde oss sedan för att åka tvärs genom staden, äta lunch och sedan promenera runt kring "Sommarpalatset", som var de gamla kejsarnas sommarbostad. Dagens höjdpunkt var för mig Sommarpalatset som är beläget precis vid en stor sjö, där det är otroligt vackert och fridfullt.

Nu på kvällen har vi provat "Peking anka". Jag har hört mycket blandat vissa älskar det och andra klarar inte alls av det. Vi blev i alla fall positivt överaskade och kan tänka oss att äta det igen.

puss puss

Peking- anka på Quanjude

Beijing

Publicerad 2013-01-07 17:39:00 i Allmänt

Beijing baby here we come!

Jag har länge sett fram emot att åka till Beijing och nu är vi här! Det kommer att bli ett par intensiva dagar med många (förhoppningsvis!) intressanta besök. Om det är jag som guidar mamma och Vicky i Shanghai, så är det Vicky kommer att guida oss här i Beijing, eftersom hon varit här tidigare.

Bella

Mamma & Vic på Hongqiao railway station (Shanghai)
I Beijing bor vi på Jade Garden som ligger väldigt centralt
Första middagen här i Beijing blev dumplings fyllda med biff, stekt ris med grönsaker, friterade räkor och spenat med jordnötter :)
Donghuamen Night Market...ett riktigt gourmé ställe ;)
Smygstart...friterade bananer & frukspett
Sedan de riktiga grejerna - gräshoppor & skorpion
Smakens...

Vi avslutade kvällen på Wang Fu Jing (en shopping gata)

En söndag på Fabric Market

Publicerad 2013-01-06 18:30:00 i Shanghai

Halloj!

Tiden går fort, mamma och Vicky har redan varit här i fyra dagar och det känns som att de kom till Shanghai igår. Merparten av vår söndag tillbringades på Fabric Market. Vilket är ett köpcentrum med två våningar av av bara sömmerskor och skräddare.

Så vi tog ett varv runt för granska de olika butikerna i sömmarna (haha), och valde sedan ut olika ställen för att sy upp olika plagg beroende på vad de kunde erbjuda för pris, material och "hantverk". Det blev en del blandade plagg, och vi var ganska smått utmattde när vi lämnade stället.

Ha det bra!!
/ Bella

När man är trött efter all shopping kan man alltid vila sig och få naglarna fixade :)
Utsikt från Bund mot Pudong

ps. jag rekommenderar starkt alla som besöker Shanghai och har tid att sy upp kläder att göra det. Det är otroligt prisvärt, det är helt anpassat efter dina önskemål och mått och du får något unikt!

Besök

Publicerad 2013-01-05 17:53:00 i Shanghai

Hey!

Nu har vårt första Kina besök anlänt. Mamma och Vicky kom i torsdags och det har sedan dess blivit en del shopping och sightseeing. Vi har ätit väldigt god mat och jag och Vic har hunnit med en utgång tillsammans med Connie som även hon har besök (fyra tjejkompisar från Sydney).

Vicky, mamma & jag på Pudong flygplats
Party på the apartment (och senare på M2)
East Nanjing Road

En återblick på det gångna året

Publicerad 2013-01-02 16:42:00 i Shanghai

Hej hå!

Fick ett ryck och insåg att jag ville sammanfatta lite vad vi har hunnit med under vår höst i Shanghai. Vi lämnar Stockholm och Sverige den 27:e augusti och landar i Shanghai den 28:e på morgonen. Vi tillbringar de första två veckorna på hotel samtidigt som vi frenetiskt letar lägenhet.

Allt är nytt och på kvällarna stupar vi i säng fullproppade med nya intryck. Vi inser ganska snart att Shanghai är en väldigt, väldigt stor stad (och att om någon säger att det är nära så ska du räkna med minst en halvtimme).

Vi firar min födelsedag på Cloud 9, Jin Mao Tower
Jag lär känna Connie & Kirsi
Vi hittar en trevlig lägenhet på People´s square mitt i centrala Shanghai. Under hösten blir det betydligt mer skolarbete än vad jag tänkt mig, men vi hinner ändå umgås och lära känna massor av nya människor. Efter bara ett par få veckor i skolan är det dags för "National Holiday". Vi stannar i Shanghai, går på muséer och upptäcker staden. Vi gör även en utflykt till staden Hangzhou, där vi besöker West Lake & Leifeng pagoda.

West Lake
Leifeng pagoda
Kaos under National Holiday
September och oktober försvinner iväg fort, jag och Connie går på Shanghai Masters och får se grym tennis. Vi blir även inbjudna till en internationell middag.
Mycket tid tillbringas på Bar Rouge <3
I november åker jag tillsammans med Connie & Kirsi till Suzhou för lite sightseeing. Skolan tar också mer och mer tid och vi närmar oss december med sluttentor.

Suzhou

Framförallt sista veckorna i december blir stressiga, mycket som repeteras och mycket som ska avslutas. Samtidigt är det många studenter som ska lämna Shanghai så man passar på att umgås så fort man har en ledig stund. På julafton skriver jag en tenta och sedan myser vi hemma hos oss på Chongqing bei lu.

En massa plugg blir det

Julafton 2012
Detta är bara ett axplock av vad vi hunnit med under de fyra månader vi har varit här. Vi har lärt känna fantastiska människor, vi har upplevt en massa nytt och vi är båda otroligt glada att vi valde att åka till Kina.

2013 börjar väldigt bra, just nu sitter min mamma och min syster på ett plan med destination Shanghai <3

Love

Första januari 2013

Publicerad 2013-01-01 14:13:00 i Shanghai

Wow, även om jag vet att det är helt orealistiskt att jag ska vakna upp och bli en bättre människa bara för att det är den första dagen av ett nytt år, så måste jag ändå säga att det ger en viss känsla att veta att det är dags för ett nytt kapitel (kan tillägga att jag även älskar skolstarter och ser måndagar som ett perfekt sätt att försöka mig till en nystart).

Jag har ett par nyårslöften, inget som slaviskt ska hållas men tillräckligt för att ändå inspirera mig till nya planer och mål <3

Jag och Martin firade nyår tillsammas med Connie, Tobias, Julien och Zach (+ 40 kompisar till Zach). Vi började med teppanyaki, sedan blev vi slussade med buss till Bund för att kolla på fyrverkerierna. Sedan händer det knäppaste någonsin, folk (främst kineser) kommer fram och vill ta bilder med mig, så plötsligt är man en turistattraktion. Under gårdagen togs ett par tusen bilder på mig och det är första gången jag förstår hur det måste vara att riktigt känd (när jag får tillgång till Connies bilder kan jag lägga upp när hon fotar folk som fotar mig). Efteråt bar det av på hemmafest.

En av de bästa sakerna med Kina är att det är så oförutsägbart vad som kommer att hända.