BELLA IN SHANGHAI

Ni är välkomna att följa äventyret, det är här det händer!

Kinesiskt nyår

Publicerad 2013-01-29 11:17:00 i Shanghai

Tjohoo!
 
Om ett par dagar drar det kinesiska nyårsfirandet igång, om jag har förstått det rätt så lämnar vi "Drakens år" och går in i "Ormens år". Firandet pågår i fem dagar och börjar den 10:e februari. Vi har blivit varnande att det är lite som att bo i en krigszon då kineser älskar fyrverkerier och framför allt smällare. 
 
Vi har redan fått höra de första smällarna, lät ungefär som ett maskingevär och ljudet studsade härligt mellan höghusen (observera att detta bara var en omgång smällare...). Jag har öronproppar som jag verkligen tror att jag
kan få användning av.
 
När vi pratade med våra kinesiska vänner så fick vi veta att det kinesiska nyåret är väldigt likt den svenska julen. Alla åker hem till sin familjer, äter en massa mat och kollar på traditionsenliga tv-program (dock inte Kalle Anka). Jag trodde att Sverige var enda landet att köra på mandel i gröten, men kineserna har sin egna variant där de lägger i ett mynt i gröten och den som får det kommer att få tur med pengar under det kommande året. Kul att se att det ändå finns likheter :)
 
Man kan verkligen se att det förbereds för fullt nu överallt, det leveras mat och fylls på i alla affärer, plus att det dekoreras överallt.
 
Puss & kram
Bella

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela