BELLA IN SHANGHAI

Ni är välkomna att följa äventyret, det är här det händer!

"How to build a luxury brand in China"

Publicerad 2012-12-05 16:33:00 i Shanghai University of Finance and Economics

Woop woop!
 
Gårdagens föreläsning var den bästa jag har varit på här i Kina. Till en början kunde jag inte förstå vad som gjorde den så annorlunda, men jag inser så här i efterhand att den hade lika bra kunnat hållas på Stockholms Universitet. Med andra ord så var "tänket" väldigt internationellt.
 
Så kan jag svara på frågan hur man kan bygger ett kinesiskt lyxmärke? Nja, kanske inte. Alla vet att den kinesiska marknaden är galet stor, om man ser till siffrorna på hur den nya medelklassen kommer att växa de kommande åren så finns en helt galen potential om man kan ta tillvara på den. 
 
Kul fakta: 
¤ US dollar miljonärerna i Kina kommer att dubblas fram till år 2020
¤ Gruppen medelinkomsttagare kommer att gå från dagens siffra på 6% till hela 43% (innan 2020)
¤ 2006 hade Gucci 6 butiker i Kina nu har de 59 (nästan x 10!!)
 
Nyckelorden för att lyckas i Kina stavas - "Brand adapting" lyckas man blanda en västerländsk idé med klassisk kinesisk kultur så har man ett riktigt vinnar- koncept.
 
Eventet var skoj, dock jag kände mig lite som en alien då jag var enda västerläningen där, jag gjorde mitt bästa för att smälta in ;) haha vilket skämt.
 
Visste ni att det inte existerar några inhemska kinesiska lymärken, jag trodde att det var jag som var obildad men sanningen är det helt enkelt inte finns några....
 
xoxo
Bella

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela